Alla inlägg under november 2012

Av Hanna Boman - 9 november 2012 16:50

Fick ett litet ryck idag och bakade ett bröd, receptet fick jag för ett väldigt bra tag sedan via mail, men har aldrig fått lust till att baka det förrän nu då.


GROVBRÖD/FILMJÖLKSBRÖD

2 limpor


5 dl grahamsmjöl

2 dl vetegroddar

2 dl rågkross

2 ½ dl havrekli

2 tsk salt

5 tsk bikarbonat/10 tsk bakpulver (nu hade inte jag bikarbonat hemma, så därför bakpulver)

1 liter lättfil/filmjölk (jag hade vanlig filmjölk)

1 dl ljus sirap


Rör samman alla torra ingredienserna, häll sedan i filmjölken och sist sirapen.

Sen därefter häll smeten i två smorda avlånga formar. Ställ in dem i ugnen på nedersta falsen.


175 grader 1-1½ timme i ugnen. Lägg eventuellt ett bakplåtspapper över bröden i slutet av tiden.

Låt sedan svalna övertäckt på galler!


 

Brödbaket i ugnen


 






Av Hanna Boman - 8 november 2012 22:32

Då har jag varit nere och träffat min fantastikt bra jobbcoach igen, vi brukar ju träffas en gång i veckan.

Den här gången pratade vi om vilka personer som jag har som förebilder...skulle tas upp fem personer, men blev "bara" fyra...hehe!

Och dessa personer kommer jag som tidigare sagt INTE skriva här, utan håller det för mig själv. Sen så under veckan hade hon hittat en del arbetsplatser till mig eller praktikplatser...som kanske skulle kunna passa mig. Hon kommer att ringa och förhöra sig med dessa arbetsplatser vad det lider, i alla fall inom de närmaste två veckorna.

För den här gången blev det inte nästa gång nästa vecka, utan då om två veckor istället.

Men även denna gången funkade alldeles perfekt kan jag ju säga, gillar henne till max helt enkelt...hon är lätt att prata med och sådär, helt i min smak!


 





Av Hanna Boman - 7 november 2012 10:16

Fy för sjutton vad jag är trött! Kände mig ungefär lika trött igårkväll faktiskt.
Jag skulle väl egentligen ha tagit mig ut till kyrkan för att gå på den första Adventskörövningen.
Men jag orkade helt enkelt inte, så tog promenaden hem från viktväktarna istället för att stressa iväg till bussen.
Känns oftast som jag ibland gör saker för andras skull och inte för min egen skull.
Så därför kändes det skönt att få ta sig hem istället, för det var ju det jag helst ville.
Känns som jag kanske håller på att bli förkyld eller nåt också.
Kan ju vara det som gör att jag är trött med och ont i huvudet hade jag både igår och även nu.
Usch, vill verkligen inte!


/Tjingeling

Av Hanna Boman - 6 november 2012 23:16

Ojojoj, men det är väl inte torsdag idag heller? Nej, just det...är ju bara tisdag. Men jag har ju varit hos viktväktarna idag i alla fall.

Anledningen till det är ju att jag har annat för mig på torsdag.

Man kan väl säga att detta var en liten nätt skara som stannade på mötet idag vid halv fem-klassen...endast tre stycken.


Jahaja, och vad visade vågen idag när jag ställde mig på den då? Jodå, det vill jag ju gärna tala om då... 60,7 kg, så denna veckan (som dock inte heller blev en hel vecka), då var det -1,0 kg.


Schysst jobbat denna "halva" veckan då Hanna!


 

Av Hanna Boman - 5 november 2012 23:12

Jamen visst! Nu helt plötsligt funkar INTE min älskade Spotify igen, jag tror att jag blir galen...vilket gör att jag inte kan lyssna på julsångerna till nästa vecka.
Bläää, piss & pannkaka!
Hoppas-hoppas-hoppas att det fungerar imorgon igen!

/Kram & Godnatt

Av Hanna Boman - 5 november 2012 22:12

Nu ikväll har vi övat julsånger hela kvällen och innan jag begav mig ner till övningen så lyssnade jag på tre av sångerna via Spotify (som jag äntligen fick igång igår igen med mina "magiska fingrar") som vi har övat nu ikväll då.

När jag var på väg ner till kyrkan så gick jag till och med och nynnade på en av sångerna, så jag hade visst lyssnat på dem ganska mycket innan övningen och det stämmer nog att det var sägert i en och en halv timme eller nåt som jag lyssnade på dem om och om igen.

Kommer fortsätta göra detta ganska mycket och hoppas även på att jag kommer att hitta mina noter någonstans, som gör att man kan lyssna samtidigt som man kollar texterna också. Det är nästan det enda sättet för mig att lära mig sångtexter, samtidigt som man sen övar ihop med kören också förstås...självklart icke att förglömma!


/Tjingeling


Av Hanna Boman - 4 november 2012 22:51

Eller hur jag nu ska säga, men något bra är det ju i alla fall.
Jag har inte fått min Spotify till att fungera på bra länge, men nu idag fick jag ett litet ryck och testa och det funkar!
Så himla glad för det blev jag, som gör att jag kan lyssna och traggla julsångerna som vi sedan kommer sjunga när det är dags för julkonserterna med By Mercy.
Så jag säger bara en sak nu; Tummen upp!





/Tjingeling & Godnatt

Av Hanna Boman - 4 november 2012 22:00

Idag var jag nere i Pingstkyrkan på en fin allhelgonagudstjänst, där man får eller fick minnas tillbaka på sina nära och kära som har gått ur tiden och fått hembud.

Av mina nära och kära då är ju:

Farmor som fick hembud den 29/9 - 2005

Morfar som fick hembud den 23/11 - 2011

Nu är det ju så att Farfar har jag aldrig träffat så honom kan jag inte känna någon saknad efter. Han dog åtta år innan jag föddes.

Men saknaden efter Farmor och Morfar kändes stor idag, tänkte mycker på dem under gudstjänsten och kände saknad efter dem.

Alltså jag kan väl känna saknad efter dem ibland annars också, men just denna dag kändes lite extra.


Det var även nattvardsgudstjänst och sen var det sång & musik av både Jarn-Allan Josephsson och Hildur Höglind (fast inte samtidigt, utan var och för sig...)


TACK för en fin gudstjänst idag! 















 

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards