Direktlänk till inlägg 6 oktober 2016

Alpha

Av Hanna Boman - 6 oktober 2016 22:37

Nu så har jag börjat att gå på Alpha för första gången, eller jag har gått en Alpha-kurs tidigare och kände jag mig nyfiken att gå en omgång till (6 år sedan sist).

Ikväll så var vi alla samlade, båda grupperna som går första grundkursen och den andra som ska gå fortsättningskursen.

Det första vi gjorde var att få fika lite tillsammans (kaffe & fralla). Gott!

Sen så delade vi in oss i två grupper då, och vi fick ta oss upp till Övre salen. Då fick vi först presentera sig för varandra och varför vi hade bestämt oss för att ta oss dit.


Och därefter så fick vi den första föreläsningen som då var "Vem är Jesus?"



1Han existerade

Bevis för att Jesus existerat finns förutom i

Nya Testamentet i:

-Tacitus & Suetonius, Romerska historiker

-Josefus, judisk historiker


2. Han var helt och hållet människa


Mänsklig kropp

-trött (Johannes 4:6)

-hungrig (Matteus 4:2)


Mänsliga känslor

-ilska (Markus 11:15-17)

-kärlek (Markus 10:21)

-sorg (Johannes 11:32-36)


Mänskliga erfarenheter

-frestelser (Markus 1:13)

-att lära sig (Lukas 2:46-52)

-arbete (Markus 6:3)

-lydnad (Lukas 2:51)





FÖRFATTAREN C.S LEWIS SKREV:


~~En person som bara var en vanlig människa och hade sådant som Jesus sade

skulle inte vara någon märkvärdig morallärare. Han skulle antingen vara sinnessjuk och på

samma och på samma nivå som en som säger sig själv vara ett stekt ägg, eller också skulle

han vara djävulen själv. Det är du som måste ta ställning. Antingen var, och är, denne 

man Guds son, eller också var han en dåre eller något värre... Men vi ska inte försöka komma med

något överslätande struntprat om att han var en stor vishetlärare. Den möjligheten har

han inte lämnat öppen för oss. Det var inte hans avsikt.~~







 

Kaffe & fralla

 

 

 




 

Deltagarhäfte

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Boman - Tisdag 16 april 22:37

Nu så var det ett bra tag sedan som jag var med på en By Mercy-övning, men denna gången fick jag äntligen till det! Jag kallade väl det lite som att jag kom ner på ett litet "studiebesök", kände mig nog lite ny med tanke på att det bara var nya sån...

Av Hanna Boman - Söndag 14 april 22:34


Alltså, vilken fantastisk Familjesöndag det var den här söndagen ute i Mariedalskyrkan! Man fick höra och lyssna till P-O Mårtensson.    Alkoholen och drogerna drog ned mig till avgrundens mörka botten. Jag hade förlorat allt och det fanns bara...

Av Hanna Boman - Söndag 14 april 22:12


TEMADAG!     Då så är det SÅPBUBBLANS DAG idag, bland dessa temadagar. Fast jag misstänker att denna tenadagen inte alltid är på samma datum/dag varje år, men så är det tydligen med andra temadagar med.  Inget mer om detta nu, utan det bara ä...

Av Hanna Boman - Söndag 14 april 20:23

Alltså, vad ska man säga? Vilken fantastisk gudstjänst, men allt vad det innebär... vad Pegga är grymt BRA på att skriva sånger, från hjärtat! Alltid lika fascinerad då han förmedlar dessa under en helt vanlig gudstänst! Nu så började teamet me...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards