Direktlänk till inlägg 1 maj 2011

Söndagstimmen

Av Hanna Boman - 1 maj 2011 21:13

Idag hade jag återigen SÖNDAGSTMMEN. Ja, det var ju förvisso ett tag sedan som jag hade det nu, men ändå. Kul som alltid i alla fall.

Så den här texten läste jag idag för 5 stycken barn:


LENNART DEN GODHJÄRTADE VIKINGEN


HALLÅ DÄR!

Har du någon gång spelat det där spelet där man kastar över pinnar och vinner priser? Ja, jag är själv en mästare på det! Japp, så är det. Jag vinner alltid! Häromdagen var vi på ett nöjesfält och Jerry ville vinna en lila plastekorre, men jag kastade min ring först och vann den! Jag är BÄST!

Jerry sa att det var dags för mig att ändra inställning. Han sa att jag skulle läsa historien om Lennart den godhjärtade Vikingen.


Det var en gång en liten by vid havet där ett ett gäng vikingar bodde. Precis som alla andra vikingar ägnade  de sina dagar åt att plundra. Det är ett finare ord för att ta andra människors saker. De stal. Och deras båtar var så snabba att ingen kunde komma ikapp dem. De kom undan --- varje gång.

Men det var inte alla vikingar som var inblandade i det här fula tjuveriet. Det fanns en viking som hette Lennart som inte tyckte om att åka och härja.

Det var i själva verket så att när de andra vikingarna kom tillbaka från sina plundringar brukade Lennart ta den lilla del av bytet som han fick (tillsammans med några grytlappar som han själv hade gjort) och åka ut på havet i sin pyttelilla båt.

De andra vikingarna hade ingen aning om vart Lennart tog vägen. Så, Sven och Janne bestämde sig för att följa efter honom och ta reda på det.

Vad de såg gjorde dem, milt uttryckt , bekymrade. Lennart tog sin del av bytet och lämnade tillbaka det till det kloster som de andra hade plundrat natten innan. Sven och Janne visste att om Olof - den störste och elakaste vikingen av dem alla - fick reda på det skulle Lennart få STORA problem. Så de beslutade sig för att berätta om det för någon.

Några dagar senare var Olof och de andra vikingarna ute i den stora, snabba båten. "Men hallå, är inte det Lennart där bort?" undrade Olof, samtidigt som han tittade i sin kikare.

Sven och Janne försökte distrahera Olof så att han inte skulle se vad Lennart höll på med, men det var redan för sent. Olof såg vad Lennart höll gjorde och blev jättearg. "Den där lille vikingen kommer att få STORA problem", ropade han.

Det dröj´de inte länge innan vikingarna hade kommit ikapp Lennart och hans lilla båt. Men i samma stund som de tog fast honom blåste det plötsligt upp till en väldig storm. Vågorna var så höga att alla vikingarna kastades i havet.

"Kämpa på Lennart. Vi ska rädda dig!" ropade munkarna, medan dse skyndade sig att rädda Lennart från de våldsamma vågorna.

"Men mina vänner då?" undrade Lennart när han nådde fastlandet.

"Nja, de var elaka mot oss", svarade munkarna.

"Jag är ganska säker på att Gud vill att vi ska hjälpa alla, inte bara de som är snälla."

"Åh, ja just det", sa munkarna. Vi är munkar; vi borde veta det."

Så munkarna räddade inte bara Lennart den dagen, utan de alla andra vikingarna också - allt tack vare att Lennart hade blivit vänner med dem genom att dela med sig.

INSTÄLLNING ÄNDRAD!

Jag gillar verkligen den där plastekorren. Och något som jag gillar ännu mer än den där plastekorren är att vinna. Men jag gillar Jerry mer än jag gillar båda de två sakerna. Så jag gav ekorren till Jerry.

Det är viktigt att behandla andra rättvist och snällt, precis så som Lennart gjorde. Och vet du om en sak? Det är jättekul att dela med sig!

Det är dags för mig att börja sätta andra först, vad jag än gör. På så vis vinner alla!

Jag hoppas du kommer ihåg att Gud vill att du också ska sätta andra först.

För att...

Gud har gjort dig unik, och han älskar dig väl´digt mycket!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Boman - Torsdag 28 mars 23:23


Nu så har man fått gå in i påskens budskap, med allt vad det innebär med en fin Getsemanestund!                                                                           ...

Av Hanna Boman - Onsdag 27 mars 14:12


När man är som jag var lite igår, då får man ta sig tillbaks till Ortopedtekniska en snabbis även dagen efter! Nä, detta var inte alls bestämt när jag var på plats igår att jag skulle komma tillbaka idag. Men men, jag tog med mig två par skor för l...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 23:38

#melodifestivalen2024   ~~Egentligen ett av de bättre bidragen~~ ...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 22:18


Idag under eftermiddagen så har jag gjort ett besök på Ortopedtekniska för att kolla ut o göra en beställning på nya skor! När det var väldigt mycket snö i vintras, så ville jag ju förstås ha ett par rejäla vinterskor... men eftersom det nu inte är...

Av Hanna Boman - Måndag 25 mars 20:34

Johodå, idag på självaste våffeldagen så blev det minsann våffelfika på jobbet! Nu så jobbar ju jag alltid "kvällen" (14-18). Så de som var där tidigare fikade de på våfflor innan jag kom, troligen vid lunchtiden. Sen så då vi som var kvar hela e...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards