Alla inlägg under augusti 2018

Av Hanna Boman - 31 augusti 2018 21:28

Anita Lindman Lamm, känd från det klassiska barnprogrammet ”Anita och Televinken”, är död, uppger TT. 

Hon gick bort i sitt hem i Norrtälje efter en tids sjukdom.

Anita Lindman Lamm blev 86 år. 

Anita Lindman Lamm, känd från det klassiska barnprogrammet ”Anita och Televinken”, har avlidit. Hon blev 86 år gammal.

Den omtyckta tv-profilen gick bort i sitt hem i Norrtälje efter en tids sjukdom, uppger familjen för TT. 

Anita Lindman Lamm lämnar efter sig två barn, sex barnbarn och ett barnbarnsbarn.

Anita Lindman Lamm föddes i Ludvika och var utbildad förskollärare, men jobbade på Sveriges Television i många år. Dels var hon programledare, men också programpresentatör och producent.

Anita och televinken” började sändas 1964. Televinken var en marionett som sköttes av Ola Lundberg, som också gav dockan röst. Anita Lindman spelade tant Anita.

På ett pedagogiskt sätt lärde de bland annat barn hur man ska bete sig i trafiken. Det gjordes ofta med musik, och flera av sångtexterna skrevs av Gullan Bornemark.

Anita Lindman Lamm berättade med egna ord

Anita Lindman Lamm berättade 2014 historien bakom ”Anita och Televinken” för Expressen.

– Det började med att jag var hallåa i tv. Och det var inte bara jag som var nervös varje gång jag skulle prata mellan programmen – jag var jättenervös – utan mina chefer var också jättenervösa när de visste att jag skulle jobba...

– Så en dag ringde min chef – hon vågade troligen inte se mig i ögonen – och sa, att "vi vill inte att du ska jobba som hallåa längre. Men vi vill att du ska jobba som hallåa för barnprogrammen." Jag tyckte att det var bra, jag var ju ändå förskollärare.

– Min man och jag åkte till London och i ett skyltfönster såg jag en docka som jag köpte, jag tänkte att den kan jag använda i ett barnprogram. Men när jag kom hem upptäckte vi att dockan var hopplös att använda. Jag hade då testat flera ljudtekniker som skulle få göra Televinkens röst och fastnade för Ola Lundberg. Vi begravde den första dockan och Ola tillverkade en helt ny docka som blev Televinken.

Televinken var poppis en bit in på 90-talet.

– Sedan var det slut. När höstsäsongen skulle börja var det ingen tv-chef som ringde och frågade om Televinken och jag ville fortsätta, och då förstod jag att vi inte var intressanta längre. 

2014 berättade Anita Lindman Lamm att det var länge sedan hon hade träffat Televinken, som låg i en speciallåda i ett skåp.

– Det var länge sedan som jag träffade Televinken, eftersom jag har svårt för att vara ute och flänga. Doktorn säger att jag är multisjuk, men jag känner mig frisk som en nötkärna i knoppen.












 











Av Hanna Boman - 31 augusti 2018 18:32

Nu har jag sett de första åtta (8) programmen av Halv åtta hos mig för den här säsongen 

på tv4play, och jag hade inte en susning om att det skulle bli en NY speaker.

Utan jag hade väl trott på Pia Johansson ett tag till, så jag blev väl lite paff av att 

höra en annan röst när första programmet sändes.


Men ärligt talat, helt okej med en NY speaker nu tycker jag nog allt!


Och nejdå, jag kommer säkerligen inte kolla på programmet varje måndag till torsdag, 

varje vecka (utan kolla lite då och då, precis som vanligt).


Det passa BÄST för mig!


Den NYA speakern NU då är Morgan Alling!


En superBRA speaker tycker jag helt klart!





Sen så tycker jag att dessa två första veckorna var väldigt bra med lag till 

att laga 3-rätters!






 

Helge Skoog, var han som debuterade med programmet 

för väldigt längsen...

 

 

 

 

 

 

Pia Johansson, var det som tog över direkt efter 

Helge Skoog vilket jag tyckte hon gjorde med bravur...

 

 

 

 

 

 

 

 

Och nu får man ju välkomna 

Morgan Alling som ny speaker...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

Av Hanna Boman - 30 augusti 2018 00:11

Nu ikväll så har vi haft årets sista "Sommaronsdag" för den här sommaren!
Själv har ju inte jag varit med varje vecka hela sommaren, utan "bara" onsdagarna i augusti.
Denna gången var det bara volleyboll som spelades, precis som vanligt. Fast förra veckan fick JAG ju spela krocket!

Sen var det ju dags för Bibelsamtal & bön inne i kyrksalen, där vi sjunger lovsånger & tänder ljus & ber!



    



     





   

Ojaa, det är alltid chips framme när pastor Polsten 

ör med...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Hanna Boman - 28 augusti 2018 19:59

Idag "dejtade" jag med Birgun vid 14-tiden då hon gick på rast i SecondHand (hennes jobbtisdag).
Nu så träffade jag ju en del andra också, efter att vi hade fikat klart.
Och det var ju najs set med, mycket folk var det som var där idag.


 

 

TACK för en trevlig stund idag Birgun & övriga!



#3kopparkaffemedmjölk
#2trekantsmackor
#wienerbrödmedchoklad

 

 

 

 

 

 












 

Av Hanna Boman - 26 augusti 2018 22:39

Idag har vi firat Axel med pompa & ståt från lunchtid runt 13-snåret!
~~nu så fyller han ju 11 år imorgon (27/8), men han blev firad idag då vi hade "vuxen/släktkalas"~~

Och då blev vi först serverade en riktigt god Smörgåstårta till lunch, den var supergod!

Eeh, vad fick han i present då? Joo, han fick en väldigt massa saker.


10-pack SNICKERS
10-pack MARS

Täljkniv

Spel "Vem vet mest" JUNIOR
Godis


~~och javisst fick han mera, men minns inte..."







   










 












Av Hanna Boman - 25 augusti 2018 15:27

Idag så var ju jag ledig från att jobba på Café 2, och även för Bea!
Det är ju då man kan ta sig dit för att ta en frukost o få kunna sitta länge.

Hehe, vi satt o blurrade i en timma om inte mer...!

TACK för en mysig stund med dig idag goa Bea!


#3kopparkaffemedmjölk
#2trekantsmackor
#wienerbröd




 












 

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards